Venner går i terapi

On 29/05/2012 by cani

Vennskap ligner stadig mer på kjærlighetsforhold. Derfor blir ”parterapi” mer vanlig for venner.

– Venner har blitt en veldig viktig del av livet og vi forventer mer av dem. De har blitt en erstatning for familien i mange sammenhenger, sier Ingrid Husan. Hun er master coach i Naviga-Lee Hecht Harrison.
Husan opplever at stadig flere kommer til henne for å rydde opp i vennskapsforhold.

– Det har blitt mer vanlig å gå til coaching. Som oftest kommer den ene vennen for å rydde opp i sitt liv. De kommer ikke for vennecoaching, men venneforholdet blir fort et tema, forteller Husan.
– Både par- og vennecoaching handler om relasjoner, og hvordan vi kommuniserer. Ofte har folk ulik oppfatning om hva vennskapet skal være, sier Husan.

Vanlige problemer
Det kan være flere grunner til at vennskap skjærer seg, ifølge Husan.

Endring i livsfase. Når den ene får kjæreste, ny jobb, barn eller nye venner gjennom et nytt miljø, kan den andre føle seg utenfor. Noen ønsker at alt skal være som det alltid har vært og ønsker ikke dra flere inn i venneflokken. Det kan føre til konflikter.
For mye/for lite oppmerksomhet. Det kan være misforståelser i forhold til hva den ene trenger og den andre gir. Et eksempel kan være at den ene vennen er opptatt av å ringe for å høre hvordan det går. Den andre er inne i en strevsom periode, og kunne kanskje heller trengt praktisk hjelp som middag på døra. Hun opplever ringingen som masete, mens hun som ringer opplever å bli avvist.
Ambisiøs på vennens vegne. Når en venn lager drømmer og setter mål for den andre i forholdet, kan det gi feil utslag. Kanskje ønsker ikke vennen din å endre på noe, og da kan det være slitsom om du maser.
Pr-agent for vennen. Det er lett at man tar på seg rollen som pr-agent for vennen sin. Noen har stort behov for å fortelle at vennen har fått ny jobb, kjæreste eller lignende, mens vennen ikke ønsker å fortelle det, eller vil fortelle det selv.
Endret status. Når man får venner på jobb, kan det oppstå problemer hvis den ene får en høyere stilling enn den andre. Hvis man jobber i team, kan vennskapet by på ekstra problemer. Jobbkonflikter der venner er involvert blir ofte ekstra ille hvis man ikke skiller privatlivet og jobben.

LES MER

Publisert:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7377662

Lise byttet lederstilling med lakk og lær

On 29/05/2012 by cani

Lise Karlsen (43) hoppet av karrièrekarusellen.

Lise Karlsen er 30 år, har mann og barn og en attraktiv lederstilling i Telenor Mobil. Hun gjør det bra, er på vei oppover, tjener mer penger enn hun har tid til å bruke. Men hun er ikke glad. Hun er overarbeidet, stresset og deprimert.

– Jeg hadde ikke tid til noe annet enn jobb, og jeg syntes ikke jeg brant for det jeg gjorde lenger, forteller Karlsen.

Sykmeldt
Høsten 2005 må hun operere foten, og blir sykmeldt i seks uker. Mens hun ligger med foten høyt og lap top’en i fanget, bestemmer hun seg for å starte for seg selv. Da sykemeldingen er slutt, sier hun opp jobben.
– Jeg hadde tidligere tenkt tanken om å starte noe eget. Nå ble det plutselig en nødvendighet for meg, sier Karlsen.

I dag er hun 43 år og driver hun «Manillusion», en klesbutikk for de alternative, på tredje året.
– Nå styrer jeg livet selv, snører korsetter, kler opp artister og vanlige folk som skal på fest, forteller Karlsen.

«Nå styrer jeg livet selv, snører korsetter, kler opp artister og vanlige folk som skal på fest» Lise Karlsen, fetisjbutikkinnehaver

Fikk sjokk
Flere reagerte da hun fortalte at hun skulle si opp jobben sin, og åpne en fetisjbutikk med korsetter, lakk og lær.

– Datteren min var i tenårene og syntes til å begynne med at det var veldig flaut. Familien fikk seg også et sjokk. Nå ser de imidlertid at jeg er et helt annet menneske, jeg er gladere, har mer energi og føler at jeg får brukt kreative sider ved meg selv, forteller Karlsen.

Mistet venner
Hun har imidlertid mistet enkelte venner på veien.
– Noen få venner brøt kontakten med meg, og det ble jeg lei meg for. Dette er bare en helt uskyldig hobby, som ikke handler om annet enn å gå på fest, bare med litt andre klær, sier Karlsen, som ønsker å fjerne oppfattelsen av at fetisjklær er noe som ikke tåler dagens lys.

Angrer ikke
Hun angrer likevel ikke et øyeblikk på at hun hoppet av karrièren.
– Jeg var på vei oppover, men ble lei karrièrejaget. Nå synes jeg livet er mer spennende, og jeg får faktisk brukt utdannelsen min som markedsøkonom mer, fordi jeg ikke har et markedsføringsbudsjett.
– Jeg må tenke kreativt, jeg er på nett, jeg har stand under musikkfestivaler, jeg arrangerer festivaler og moteshow, og kler opp artister til TV-opptredener og teaterforestillinger, sier Karlsen.

Økonomisk hjelp
Hun råder andre som vurderer å hoppe av karrièren til å følge magefølelsen.

– Det er selvfølgelig også en fordel å ikke måtte ta opp et stort lån. Selv fikk jeg litt økonomisk hjelp av kjæresten min, sier Karlsen.

Publisert:

http://www.aftenposten.no/jobb/article3045595.ece#.T6Ec8Bwwebw

LES MER!

Slik blir du en dreven mingleprater

On 29/05/2012 by cani

Small talk er morsomt og nyttig, hvis du gjør det riktig.

NYE VENNER: Er du god på small talk og mingling, er det lettere å bli kjent med nye, spennende mennesker. Illustrasjonsfoto: ColourboxNYE VENNER: Er du god på small talk og mingling, er det lettere å bli kjent med nye, spennende mennesker.
Illustrasjonsfoto: Colourbox

KATRINE ANDREASSEN
tomm-a2@online.no
KLIKK.NO

16.05.2012, kl. 10:03
NYE VENNER: Er du god på small talk og mingling, er det lettere å bli kjent med nye, spennende mennesker.  Illustrasjonsfoto: colourbox.comNYE VENNER: Er du god på small talk og mingling, er det lettere å bli kjent med nye, spennende mennesker. Illustrasjonsfoto: colourbox.com

 

Lettvinte temaer til small talk

• Hvor har du reist og hvor har du tenkt å reise? Noen tips til reisemål?• Hvorfor er du her i kveld?• Hvordan kjenner du personene som er til stede og hvilke opplevelser og erfaringer har du gjort i fellesskap med dem?

• Hvor bor du og hva jobber du med?

• Hvordan får du hverdag og jobb til å gå sammen?

• Når var du sosial sist? Er det lenge siden?
Hva skjedde da? Blir det mye tid til sosialisering?

• Hvordan tar du vare på vennskap i en hektisk hverdag?

• Nyheter. Hvilke nyheter har engasjert deg i det siste, og hva syns du om dette? Hvor mye følger du med?

Kilde: Thomas Leikvoll

 

Ti måter å skifte tema på med small talk

• Begynn å rose samtalepartneren• Skryt av noe noen andre har fått til• Begynn å snakke om været, nyhetssendinger eller avisoppslag

• Si rett og slett: Så bra! …og rund av på denne måten

• – Jeg har helt glemt å spørre deg… still spørsmål rundt et annet tema –

• Si: «Jeg lover å fortelle deg alt om det når jeg har landet den ballen».

• Begynn å snakke om arrangementet og spør hva den andre syns

• Begynn å snakke om vertskapet og spør hvordan vedkommende kjenner dem

• Ta opp en historie om årstid og en hobby du har – for eksempel sommer og båtliv

Kilde: Coach Ingrid Husan

 

Kunsten å småprate kan også være nyttig hvis du vil ro deg bort fra et tema du ikke vil snakke om.Det kan være vrient å finne på noe å snakke om når man ikke kjenner samtalepartneren, men mingling ogsmall talk er kunster som kan læres. Det gjelder bare å ha noen aktuelle samtaleemner i bakhånd.- Mange forbinder mingling med nettverksbygging og store arrangementer. Det handler om å bli kjent med nye mennesker og gjenopprette kontakt med tidligere kjente i en sosial sammenheng, sier coach Ingrid Husan vedCanicoaching.

På dansefot

Hun sammenlikner mingling med å danse rundt i en stor folkemengde. Av og til byr nye bekjentskap opp til dans, andre ganger gjør du det og noen ganger møter du også på gamle bekjentskap.

- Skift partner ofte nok i løpet av kvelden. Å bli kjent med andre mennesker er nyttig, viktig og utviklende, sier hun.

Småprating kan for øvrig også brukes til å skifte emne, og dette kan jo være nyttig også sammen med folk du kjenner godt.

Overfladisk prat

Mingling er samtaler mellom mennesker som ikke kjenner hverandre spesielt godt, og emnene man snakker om påvirkes av dette.

– En samtale mellom mennesker som kjenner hverandre, bærer preg av at begge parter har kunnskap om hverandre. En samtale mellom mennesker som nettopp har møtt hverandre, eller bare kjenner hverandre svært overfladisk, er i utgangspunktet det vi kaller small talk, sier Thomas Leikvoll.

Han har skrevet boka «Small talk: Hvordan snakke om det meste med de fleste» sammen med Erling Arvola.

Nye tanker

I disse tilfellene må man altså finne ut noe om hverandre som man kan bygge samtalen på.

– Jo fortere man gjør det, jo fortere vil samtalen kunne gli over til det vi kan betegne som en litt dypere samtale, sier han.

Det å mestre denne kunsten, vil kunne være svært nyttig.

– Evnen til å kommunisere med alle typer mennesker gir deg fordeler på veien til mål du har satt deg, men det gir deg kanskje først og fremst gleden av å bli kjent med nye mennesker og tanker du ikke har tenkt før, sier Leikvoll. Er dugod til å kommunisere, er det dessuten lettere å få folk til å like deg.

Lettere med Facebook

Denne typen småprat har alltid eksistert, men de fleste av oss har fordeler våre foreldre og besteforeldre ikke hadde når de skulle ut og mingle.

Svært mange er aktive i sosiale medier som Facebook, og dette gjør minglingen lettere når du møter litt perifere kontakter.

– Det er en lettere inngangsport å nettopp hooke seg inn i andres virkelighet, liv og ståsted. Da kan du samtale lett og ledig om hendelser, bilder og kommentarer som du kjenner til fra nettet i stedet for at man må begynne på andre faste temaer, sier Husan.

Gjengangere

For det finnes helt klart noen gjengangere innen temaer når du møter helt nye mennesker, og disse funker uansett om dere er på fest hos felles venner eller dere møtes i jobbsammenheng eller på kurs.

– Man begynner gjerne med spørsmål som «hva jobber du med», «fortell om ditt liv» og eventuelt «hva har du gjort i det siste», sier Husan.

Få nye venner

– Relasjoner mellom mennesker er på mange måter limet i alle relasjoner vi har i vårt liv. Målet med en samtale kan være alt fra nysgjerrighet og lysten til å la seg underholde til mer konkrete mål som å kunne knytte kontakter eller relasjoner som er viktige senere enten sosialt eler karrieremessig, sier Leikvoll.

Kroppsspråk og stemmeleie avslører intensjonene dine i en samtale. Noen av de viktigste signalene under en samtale er om ord og handling passer sammen.

Det å ha et bevisst forhold til hva og hvordan man snakker med andre, også nye mennesker, gir deg ny viten, nye venner eller nye kontakter og erfaringer.

Hvordan starte?

Det verste vil ofte være innledningen.

Vi har gjerne en sperre mot å kontakte folk vi ikke kjenner, kanskje av sjenanse eller fordi vi har dårlig selvtillit og derfor er redde for å bli avvist.

Så hvordan innleder man da en slik samtale med en komplett fremmed eller fjern bekjent?

– Det enkleste er å begynne med noe som er konkret, som begge kan forholde seg til der og da. Snakk for eksempel om maten dere spiser, interiøret i rommet dere er eller den konkrete gruppen som er samlet, sier Leikvoll.

Finn felles holdepunkter

Når denne første kontakten er etablert, må man sørge for i større grad å vise interesse for hverandre.

Rådet fra Leikvoll er å finne felles holdepunkter.

Har dere begge barn? Hvilke utfordringer deler dere i så henseende?

Hvilke fritidsinteresser har den andre? Hvor mye tid bruker han eller hun på dette, og hvordan får man det til å passe inn med resten av hverdagen?

Gode følelser

– For at minglingen eller small talken skal bli vellykket, bør temaene vekke gode følelser. Samtalen bør ha en rytme og flyte lett, og den bør ikke være for dyp. Move on, og oppsøk så neste dansepartner, sier Husan.

Dette gjør vi ifølge coachen helt naturlig når vi er avslappet.

– Vær opptatt av den eller de andre, og ikke så opptatt av hvordan du selv framstår, ser hun.

Gjenta navn

Ingrid Husan mener også at det er viktig å møte den andre med blikket. Gjenta gjerne navnet til personen du snakker med, da dette hjelper deg til å huske navnet og uttale det riktig.

– Tenk på din eller dine minglekompiser som vennlige, og tenk at de antageligvis har et like stort ønske som deg om å få en vellykket minglesamtale, sier Husan.

Publisert:
http://www.dagbladet.no/2012/05/16/tema/velvere/klikk/helse/21621604/Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

 

Pengeinnkrever blir barnehageassistent

On 29/05/2012 by cani

Mange drømmer om å hoppe av jobbkaru-sellen, men de færreste tør. Møt to som tok sjansen.

  • Kjartan Gjefsen har fullført oppdraget i Gårdstunet barnehage og smiler med de små. FOTO: SVEIN ERIK FURULUND

Av Frøydis Braathen Svein Erik Furulund (Foto)

Publisert: Oppdatert: Kjartan Gjefsen (32) stiller seg foran 19 forventningsfulle barn i Gårdstunet barnehage, iført rød drakt og 20 lange ballonger i all verdens farger på hodet. Han rekker drøye to meter over bakken og stanger i taket med ballongpryden sin, til barnas begeistring. De minste rekker ham bare til kneet, og høyt der oppe skimter de to blide øyne bak brilleglass.

–Vil du ha et ballongsverd, spør han førstemann.

Gutten nikker, bøyer hodet bakover og ser opp på Kjartan og hendene hans, som tvinner og vrir og presser ballongen sammen til en magisk figur. Så svever 3-åringen glad tilbake til plassen sin med ballongfiguren, og det gnistrer bak Gjefsens brilleglass.

–Det er jo så moro med barn. Å se gleden de opplever når jeg gir dem en ballongfigur. De er så veldig til stede. Det var for å få flere slike opplevelser jeg sa opp jobben og nå søker på førskolelærerutdanningen, forteller Gjefsen, som legger ti år i inkassobyrå bak seg.

Viktige drømmer.

Mange drømmer om å hoppe av karrièren for å gjøre noe helt annet, men ikke alle tør ta steget, sier karrièreveileder Ingrid Husan i Cani Coaching.

–For mange virker drømmen for stor og overveldende. De ser ikke hvordan det kan la seg gjøre, eller har for liten tro på seg selv, sier Husan.

Hun mener det er viktig å ha drømmer om hva du vil gjøre i livet. Da er det lettere å bli bevisst på hva du selv ønsker, og hva som er andres forventninger, ifølge Husan.

–Mange har en mening om hva som er riktig for deg. Er du bevisst på egne verdier og ønsker, er det lettere å ta valg. Men mange har også en sterk kritiker i magen. Det skaper stress, og gjør at terskelen for å gjennomføre ønsker blir høyere, sier Husan.

Butikksuksess.

Hanne Klerck Nilssen (32) trosset velmente, men kritiske råd fra venner og familie og sa i fjor opp jobben som markedsfører i Kodak Minolta. Hun fikk med seg kollega Stine Andersen og startet butikken «Detaljer» i Grønlands basar i september.

«Det er vel ikke så lurt», sa familien. «Tør du virkelig det», spurte venner. Syv måneder senere har de åpnet butikk nummer to på Sagene. Til tross for finanskrise og nedgangstider, går det overraskende bra, forteller Klerck Nilssen.

–Jeg kom til et punkt i karrièren der jeg stilte meg selv spørsmålet om det var dette jeg ville gjøre resten av livet. Så var det mange tilfeldigheter som gjorde at jeg bestemte meg for å si opp jobben. Jeg så plutselig at denne butikken var til salgs, og jeg kjente henne som drev den forrige butikken litt fra før, sier Klerck Nilssen.

Levebrød.

Hun er utdannet siviløkonom, men har alltid drømt om å ha sin egen butikk.

–Jeg har alltid villet drive butikk. En stund tenkte jeg på bokhandel med café. Det er litt tilfeldig at det ble gave- og interiørbutikk, men jeg synes dette er veldig gøy, forteller hun, og legger til at de nok var litt «lykkelig naive» da hun og kollegaen sa opp jobben for å starte butikk.

–Men vi er fornuftige, og har hele tiden vært bestemt på at vi må drive økonomisk. Vi ønsker å utvide, og vi må kunne leve av dette, sier Klerck Nilssen.

Foreløpig går det over all forventning, og de to butikkinnehaverne har ansatt fem personer på deltid som jobber i butikken i helger og på kveldstid.

Ikke for kritisk.

Ingrid Husan anbefaler deg som fantaserer om en annen levevei, å skaffe deg en sparringpartner – som du vet ikke er for kritisk.

–Vent med å fortelle om ideen til dem som får frem kritikeren i deg, anbefaler Husan.

–Tenk på hvem som kan skille mellom sine egne ønsker og andres, og som har evnen til å motivere deg og få deg til å tenke ut fra ulike perspektiver. En person som er løsningsorientert og handlingsrettet, sier hun.

Heller glade barn.

Gjefsens ballongfigurer danser rundt i rommet sammen med barna, og oppdraget er fullført. 31. januar sa han opp jobben sin som saksbehandler i inkassobyrået, og har bare noen uker igjen. Han takker ballongene for at livet hans fra nå av skal handle om barn og ikke inkassosaker.

–Jeg vil bare ikke bli gammel og se tilbake på en stor bunke med papirer. Heller glade barn enn sure voksne, for å si det sånn.

–Men barn er ikke alltid like blide de heller?

–Nei, men jeg vet hvordan jeg skal få dem på gli, sier Gjefsen og smiler.

Ballonggeskjeften hans, «Happycowballoons», ble startet opp da Playstation-spillet i kollektivet der han bodde for ti år siden, gikk i stykker. Gjefsen og kameratene bestemte seg for å prøve seg på gaten med ballongfigurer.

–Jeg lærte meg å lage ballongfigurer selv. Vi var fattige studenter, og responsen var overraskende god, forteller Gjefsen, som ikke har egne barn selv.

–Men det aller beste med hele ballongprosjektet var at jeg oppdaget hvor gøy det er med barn, sier han.

Relaterte bilder

Hanne Klerck Nilssen droppet fast stilling som markedsfører og startet butikken «Detaljer» sammen med en kollega.
Barna i Gårdstunet barnehage har fått hver sin ballongfigur, og Kjartan Gjefsen smiler like fornøyd som de små.

 

Publisert:

http://www.aftenposten.no/jobb/Pengeinnkrever-blir-barnehageassistent-5574130.html#.T6EZihwwebw

Helt pyton å begynne på jobb igjen?

On 29/05/2012 by cani

Mange bestemmer seg for å si opp etter ferien.

Ikke alle er like henrykt over å være tilbake på jobb etter ferien. Mange ser seg om etter noe nytt. (Foto: Colourbox.com)

Ikke alle er like henrykt over å være tilbake på jobb etter ferien. Mange ser seg om etter noe nytt. (Foto: Colourbox.com)
Mandag 11.08.08 kl 06:00
Man bør ikke vise for tydelig at man gjerne vil bort fra en arbeidsplass.

Guri Larsen, direktør Adecco Select

DinSide Er du en av dem som fortsatt venter på at arbeidslysten skal komme tilbake etter ferien? Kanskje venter du forgjeves. En del arbeidstakere bruker ferien på å finne ut at de er på feil sted, eller vil gjøre noe annet. Denne tendensen ser flere av de store bamanningsselskapene.

– De som har begynt å tenke litt på det før ferien, benytter ofte ferien på å modne den tanken. Så når høsten begynner, går de i gang. Henvendelsene kommer som regel til oss i midten av august, sier Lars Bovind, fagsjef og seniorrådgiver i Manpower Professional Executive AS.

Også Guri Larsen, direktør i Adecco Select sier at hun har inntrykk av at ferien er en periode hvor man vurderer arbeidssituasjonen.

– Det er mange som får tid til å trekke seg litt tilbake, tenke seg litt om og vurdere den situasjonen man var i før ferien, sier Larsen.

Ingrid Husan, daglig leder i Cani Coaching

Ingrid Husan, daglig leder i Cani Coaching

Når bør du bytte?

– Det er mange måter å gå lei på. Det er derfor viktig at du finner ut om det er jobben du er lei av, eller om det er noe annet. Prøv å få en oversikt over hva som er utfordringen eller problemet, sier Ingrid Husan, daglig leder i Cani Coaching.

Hun anbefaler at du setter deg ned, sorterer tankene og finner ut hvilke arbeidsoppgaver som motiverer deg og hvilke som gjør deg umotivert.

Husan mener at det er viktig å tørre å være i bevegelse og utvikling, og du må greie å være avslappet i jobben.

– Da en sprintløper ble spurt om oppskriften på å klare å løpe så fort, svarte hun at «du må være veldig avslappet». Hun uttrykte at det å være anspent hindrer henne i å prestere og glede seg i prestasjonen. Det kan man også bruke i jobbsammenheng.

Hvis du stadig opplever at du ikke trives og mangler pågangsmot og glede i jobbene du har, kan det være lurt å skifte beite, mener Husan.

– Det er ikke alltid du trenger å gjøre de helt store endringene, en liten endring kan også gjøre et stort, positivt utslag.

Les også: Få en pangstart etter ferien

Søk i august

Som jobbsøker er det lurt å gå i gang med søknadsprosessen i august og september, da er det mange oppdragsgivere som leter etter nye folk.

– Det er vanlig med mange ansettelser i juni og tilsvarende mange har jo sagt opp et annet sted. Dermed oppstår det mange ledige stillinger i denne perioden. Fordi arbeidsgivere kan ha gått hele juli med ubesatte stillinger, er du spesielt attraktiv i markedet hvis du kan starte raskt.

De som er skeptiske til å legge ut CV-en sin, kommer ingen vei.Lars Bovind, seniorrådgiver i Manpower Professional Executive AS

Hvordan skille seg ut?

Bovind mener at det sosiale aspektet veier mye tyngre enn det gjorde før. Hvordan man fungerer rent sosialt i bedriften, har mye å si for arbeidsgiver.

– I dag har vi færre produserende stillinger, og flere og flere konsulentyrker der man er mer avhengig av sosiale relasjoner og egenskaper for å lykkes.

Larsen trekker frem engasjement og interesse som eksempler på kvalifikasjoner som stadig blir viktigere. Hun mener man bør være interessert i den stillingen man søker – i tillegg til at kvalifikasjonene bør være på plass.

– Det er ikke så mange kandidater i markedet akkurat nå, og bedriften må av og til se gjennom fingrene på kvalifikasjonskrav. Da kan interessen du viser for stillingen være avgjørende.

Les også: Slik får du drømmejobben

Det er også ting du bør passe deg for i søknadsprosessen og intervjusituasjonen. Du bør for eksempel ikke vise for stor iver etter å bytte jobb.

– Nei, da begynner varsellampene å blinke med en gang. Man bør ikke vise for tydelig at man gjerne vil bort fra en arbeidsplass. I en intervjusituasjon blir man ofte spurt om man søker seg til en stilling, eller bort fra en stilling. Det riktig svaret er alltid «til». Fokuset bør være rettet mot fremtiden, mener Larsen.

Bovind mener det også er avgjørende å henge med i søknadsprosessen.

– Vi får nesten ingen papirsøknader lenger. Nå blir søknadsprosessene mer og mer nettbasert, både hos bedriftene og bemanningsselskapene. De som er skeptiske til å legge ut CV-en sin, kommer ingen vei. Kanskje har noen dårlig erfaring med å legge inn CV i databaser fordi det ikke skjer noe etterpå. Mitt tips er å gå inn og oppdatere CV-en hele tiden. På den måten virker kandidaten fortsatt interessert.

Han råder nye arbeidssøkere til å gå bredt ut med søknad og CV og å være aktiv på telefonen etterpå.

– Ring og følg opp. Husk at rekrutteringsbyråene får inn flere hundre CV-er hver uke.

Les også: De verste intervjutabbene

Fortsatt gode tider

Både Adecco og Manpower er optimistiske til situasjonen i arbeidsmarkedet. Manpower sier de har litt færre henvendelser fra folk i byggebransjen, men at de ellers har samme omsetning som på denne tiden i fjor, faktisk noe høyere.- Vi har fortsatt stor pågang, men det er en annen type stillinger enn tidligere. I fjor var det mange nyopprettede stillinger, mens det nå flere såkalte erstatningsstillinger, sier Guri Larsen i Adecco.

Publisert:

http://www.dinside.no/781935/helt-pyton-aa-begynne-paa-jobb-igjen

Bli løftet på jobben med karriereveileder

On 29/05/2012 by cani

Er du lei jobben? Børst støv av ubrukt engasjement med hjelp fra karriereveileder. Det kan spare deg for tid og grubling, og avklare om du bør søke nye utfordringer.

Av Åse Hellesjø

Publisert i Dine Penger, Nr 4 2008: http://www.karrierehuset.no/public/files/uploads/20080612102230GUPDN.pdf

Slik lever du ut karrieredrømmen

On 29/05/2012 by cani
Large
Pysete? Isåfall kan du glemme suksess. For å leve ut karrieredrømmen, er du nødt å våge deg ut av trygghetssonen og begynne å ta noen sjanser.

Lengter du etter å bytte jobb, men tør ikke ta skrittet? Synes du at du fortjener høyere lønn, men tør ikke be om det? Ønsker du å klatre i gradene, men våger ikke be om mer ansvar? Er du generelt redd for å ta en utfordring eller en real sjanse? Gjør det likevel. Det er eneste vei til suksess.

– De som lykkes i karrierene sine er de som våger å gå utenfor trygghetssonen sin, sier administrerende direktør Odd Erik Martinsen ved ISS Personalhuset AS i Oslo. Disse menneskene kjennestegnes ofte ved å være konkurranseorienterte, endringsorienterte, beslutningssterke og robuste, forteller han. Dessuten klarer de å leve med en viss grad av usikkerhet.

Hittill har mennene vært best på disse områdene. – Menn er åpenbart flinkere til å ta sjanser enn kvinner. Selvfølgelig finnes det unntak, men generelt takler menn å leve med større usikkerhet enn kvinner. De setter heller ikke de samme kravene til hundre prosent presisjon. Mange kvinner tror de må kunne en jobb til fingertuppene før de våger å takker ja, mens en mann gjerne hopper inn i stillingen i vel viten om at det er mye han enda ikke kan. Denne avslappede og mer realistiske holdningen gjør at det ikke blir like skummelt å prøve seg på noe nytt og ukjent, forteller Martinsen.

Ingrid Husan, daglig leder ved Cani Coaching i Oslo er enig. – Det suksessfulle mennesker ofte gjør, er å ufarliggjøre situasjonen og innta en mer avslappet holdning til sjansene de tar. De ser ikke på sjansene som store farlige tigersprang, men nødvendige skritt som må tas for å leve ut karrieredrømmen, forteller Husan.

For å våge deg utenfor trygghetssonen din, har Martinsen og Husan følgende råd:

1) Vær positiv: Når du er glad, fornøyd og energisk (= aktivert tilstand), har du god tilgang til ressursene dine og det blir lettere å ta utfordringen.

2) Vær bevisst kompetansen din: Skriv ned alle dine sterke sider. Da ser du lettere potensialet ditt og blir tryggere.

3) Visualiser målet: Da øker lysten, styrken og motivasjonen til å ta det vanskelige steget.

4) Skaff deg en mentor: Han/hun må være en person du stoler på, som gjør god karriere, og bør helst jobbe i samme bransje som deg. Bruk denne personen til å gi deg råd og veiledning, ærlig feedback og motiverende innspill.

5) Fortell andre om det du vil gjøre. Slik skaper du forventninger og en viss forpliktelse til å gjøre det, og det blir vanskeligere å trekke seg.

6) Husk tidligere suksess: Ved å tenke tilbake på de gangene du har lykkes (til tross for at du var redd!), styrker du din egen motvasjon og trygghetsfølelse.

7) Spør deg selv: Hva er det verste som kan skje? Og er det egentlig så ille?

8) Planlegg godt: Hvis du er godt forberedt, øker tryggheten og det blir lettere å gjøre det du er redd for.

9) Gjør det: Når planen er skrevet, har du bare en ting å gjøre: Trekk pusten og hopp ut i det!

10) Søk profesjonell hjelp; hvis det er nødvendig kan du kontakte en coach, karriererådgiver eller psykolog.

Tekst: Marit Dale Aarseth i WorkNordic AS

Publisert i:

http://traineeguiden.no/articles/slik-lever-du-ut-karrieredrommen

Eventyreren våkner

On 29/05/2012 by cani
Mulighetene i jobbmarkedet gjør arbeiderne endringsyre. Her er coaching-rådene.

Anita Hoemsnes

Publisert: 12.10.2007 – 04:53 Oppdatert: 12.10.2007 – 04:59

Nær 90 prosent av norske arbeidstagere trives i jobben sin, ifølge SSBs arbeidslivsundersøkelse. Likevel er det mange som blir rastløse i dagens hete arbeidsmarked.
Tidligere sjøkaptein Charlotte Vågen og karrierecoach Ingrid Husan i Cani Coaching.
Tidligere sjøkaptein Charlotte Vågen og karrierecoach Ingrid Husan i Cani Coaching.

– Jeg merker stor forskjell på hvilke type henvendelser jeg får. Nå er det mange av typen «jeg har en ganske grei jobb, men lurer på om jeg skal våge meg ut i arbeidsmarkedet». Eventyreren våkner i folk når de ser at venner skifter jobb og får høyere lønn, sier coach Ingrid Husan i Cani Coaching til DN Privatøkonomi.

Velger på nytt – og på nytt
Både Husan og den erfarne karriererådgiveren Emmali Schürch mener at alle valgmulighetene man har både av utdannelse og jobber nå, gjør at mange synes det er vanskelig å velge.

– Stadig eldre arbeidstagere tør å tenke stadig lengre på hva de skal blir når de blir store. Det er blitt lov til å velge på nytt, sier Husan.

Schürch er enig i at det er lov til å velge feil før man finner den utdannelsen eller den jobben man vil ha, men at for tiden er det «litt for mange som feiler for lenge».

– Da tar man opp skoleplass for andre, og ikke minst mister man motivasjonen for å finne ut hva man virkelig vil. Det verste er følelsen av å mislykkes. Den er ikke god for selvtilliten, slår Schürch fast.

Som coach ser ikke Husan bare på karriereveien til klienten, men hele livssituasjonen. Hun tegner opp et livshjul for hver enkelt som kommer til henne.

– Det er mange som kommer til meg for karriereråd, og så er det andre ting det gjelder – som manglende selvtillit, slår Husan fast.

Ungår modeller
Kristin Wahl i Karrierehuset vil ikke være bundet opp i å følge modeller når hun møter klientene sine. Opparbeidet menneskekunnskap gjennom elleve års erfaring som karriereveileder mener hun gir henne et godt verktøy for å «lese» klienten hun har foran seg.

– Vi tar jo en adferdsanalyse som både lager en personlighetsprofil og en jobbprofil, men det aller viktigste er å finne ut hva det er som inspirerer klienten. Når noen møter veggen i jobben de er i, er det jo fordi de ikke får den energien de trenger av det de gjør der, sier Wahl.

Fem råd om karriereråd til ungdom
Emmali SchürchFørst og fremst: Ikke fortvil, det er lov å bomme! Du lærer av alt!1.Forarbeid er viktig! Bruk tid til å bli kjent med deg selv: Hvilke personlige egenskaper har jeg? Hva tenner min interesse? Hvilke evner har jeg innen de områdene som interesserer meg? Er jeg praktikeren eller teoretikeren? Foretrekker jeg å arbeide alene eller i team/grupper? Vær ærlig og hold fokus på det du har funnet ut!

2. Spør deg: Hvor kan jeg bruke min personlige profil slik at jeg føler jeg kan utfolde meg best mulig, og hvor jeg kan gjøre en god jobb? Hvilke jobber finnes innen de områdene jeg kan tenke meg å utdanne meg i?

3. Undersøk hvilke utdanninger som finnes som fører deg i den retningen du kan tenke deg å gå. Hva er forskjellen mellom utdanningene, hvorfor er den ene bedre for deg enn den andre? – Les alt du kan komme over av brosjyremateriell, bruk internett, snakk gjerne med tidligere studenter og med veiledere på utdanningsinstitusjonene.

4.Gå til utdanningsinstitusjonene, dersom du har mulighet til det, for å bli kjent med miljøet og atmosfæren. Se på pensumbøkene. Spør deg om du ville trives der? Du skal kanskje være der i flere år.

5. Skulle du likevel bomme eller være usikker om det studiet du har valgt er riktig, ta fatt på spørsmålet, og undersøk hva som gjør at du tviler, sett ord på det! Analysen kan hjelpe deg til å finne riktig vei eller vinkling. Avslutt eventuelt semesteret/året og ta de eksamener du har mulighet til å ta. Det gir deg i alle fall studiepoeng. – Er du fortsatt i tvil hva du skal gjøre videre, oppsøk en nøytral veileder med god erfaring.

5 råd fra NLP Karrierecoaching hos Cani Coaching & Coachingskolen
(30-40 år)
Ingrid Husan

1. Sett deg ned å definer hva du trives med i jobben og hva du ikke trives med. Med dette blir du bevisst hva du ønsker mer av og hva du vil bort ifra. Bevisstgjøring er viktig for å ikke hele tiden være på vei bort fra noe og aldri helt bli seg bevisst hva du vil til.

2. Tenk på episoder du føler du har fått brukt deg selv på en god måte. Hvilke fellestrekk har de og hvilke egenskaper har du brukt?

3. Tenk på 5 personer du er fascinert av og grunnen til at du er det. Sier dette noe om veien du skal ta videre?

4. Hva er din drømmesituasjon privat og profesjonellt 3 år frem i tid og 10 år frem i tid? Hvilke konkrete tiltak skal du sette i gang med nå for å sette igang? Hvem kan du snakke med som er i lignende situasjoner som du ønkser å nå?Jeg møter mange som har skaffet seg drømmejobb etter en runde med bevisstgjøring og konkrete handlinger.

5. Tenk helhet. Karriere/jobb og personlig går alltid hånd i hånd. Som regel jobber vi med dette pararellt. Det ene området kan også utløse det andre.

Publisert: 12.10.2007:

http://www.dn.no/privatokonomi/article1200490.ece

 

Slik lykkes du i karrieren

On 29/05/2012 by cani
Ønsker du å gjøre suksess og leve ut karrieredrømmen? Ta sjanser.
Artikkel av: marianne.loland@hegnar.no (HegnarOnline – 10.9.07 10:43)
- De som lykkes i karrierene sine er de som våger å gå utenfor trygghetssonen sin, sier administrerende direktør Odd Erik Martinsen ved ISS Personalhuset AS i Oslo, ifølge karrierelink.no.

 

Ifølge Martinsen kjennetegnes disse menneskene ofte ved å være konkurranseorienterte, endringsorienterte, beslutningssterke og robuste.

 

Daglig leder ved Cani Coaching i Oslo, Ingrid Husan, er enig med Martinsen.

 

– Det suksessfulle mennesker ofte gjør, er å ufarliggjøre situasjonen og innta en mer avslappet holdning til sjansene de tar. De ser ikke på sjansene som store farlige tigersprang, men nødvendige skritt som må tas for å leve ut karrieredrømmen, sier hun, ifølge karrierelink.no.

 

Martinsen og Husan har følgende råd for å våge å gå utenfor trygghetssonen:

 

1) Vær positiv

 

2) Vær bevisst kompetansen din

 

3) Visualiser målet

 

4) Skaff deg en mentor

 

5) Fortell andre om det du vil gjøre

 

6) Husk tidligere suksess

 

7) Spør deg selv: Hva er det verste som kan skje?

 

8) Vær godt forberedt

 

9) Gjør det. Trekk pusten og hopp ut i det!

 

10) Hvis det er nødvendig kan du kontakte en coach, karriererådgiver eller psykolog

 

(Kilde: karrierelink.no)

http://www.hegnar.no/article10936.ece

Bør du bytte jobb?

On 29/05/2012 by cani

Det er arbeidstakers marked om dagen. Bør du bytte jobb? Sliter du med å motivere deg på jobb? Da er det kanskje på tide å bytte jobb eller arbeidsoppgaver.

Det er arbeidstakers marked om dagen. Bør du bytte jobb? Sliter du med å motivere deg på jobb? Da er det kanskje på tide å bytte jobb eller arbeidsoppgaver.
Bruker du store deler av arbeidsdagen til å ergre deg over å bli oversett, eller dagdrømmer du om hvor du heller ville vært?Da er det antagelig på tide å ta et grep om arbeidssituasjonen din, skriver Aftenposten.
Kanskje du bør vurdere å bytte jobb, eller be om endringer på den nåværende arbeidsplassen din.
Noe som ikke stemmer
Ingrid Husan, karriereveileder i Cani Coaching, sier mange som vurderer å bytte jobb har en følelse av at noe ikke stemmer, uten at de helt vet hva.
- De som kommer til meg for å få råd om de bør bytte jobb, gjør det som regel fordi de mistrives i arbeidet sitt av en eller annen grunn. Da er det viktig å sette fingeren på hva som utløser denne mistrivselen, sier Husan.
- Hva som gjør oss misfornøyd på jobb, er helt individuelt.
- Det kan være alt fra at du får for få utfordringer og variasjon, at du ikke trives i arbeidsmiljøet, eller at du får for liten respons. Enkelte kan føle at de jobber med noe som strider mot deres egentlige personlighet, sier Husan.
På rett spor
Aller først må du få klarhet i hvor du ønsker å være om noen få år, ifølge Husan.
- Spørsmålet er om du sitter på riktig tog i forhold til karrieren. Hvis du ønsker å komme deg til Bergen, bør du ikke sitte på toget til Trondheim, sier hun.
Det er unge som mistrives mest på jobb. Husan tror mange, og kanskje særlig unge arbeidstakere, tenker for kortsiktig.
- Av og til er det nødvendig å ta noen sidespor for å komme dit du vil. Husk at du noen ganger må anstrenge deg litt for å nå et mål.
- Flere som har drømmejobben i dag har tidligere hatt jobber de ikke har vært fornøyd med, men som har vært viktig for den videre karrieren, sier Husan.
Savner respons
Hun forteller at en konkret faktor flere savner på jobb er respons på arbeidet de gjør.
- Mange føler at de ikke blir sett, at jobben de gjør ikke har noen betydning. Vi har imidlertid ulike behov for respons.
Husan sier unge, uerfarne mennesker som regel har større behov for respons på det de gjør.
- Etter hvert bygger du opp en indre målestokk på hvor god du er. Men det er viktig for alle med noe respons.
- Be om mer respons hvis du savner det. Alle bør ha en medarbeidersamtale minst hver sjette måned, og gjerne oftere, sier Husan.

Publisert 9. aug 2006 i Prat: http://www.parat.com/list.aspx?m=445&amid=11247

Pages:12»